Saturday, November 5, 2011

Semoga Allah Panjangkan Umur Taska, Maknah dan Kakak-Kakak Pengasuh!

Assalamualaikum Mak Nah..


Alhamdulillah..ruhil dah menjangkau usia 2 tahun arini..

2 tahun ALLAH pinjamkan anak yang sempurna itu kepada ibu dan bapak..sungguh membahagiakan, semoga ia dipinjamkan selamanya..

Sejak 2-3minggu lepas, ibu dah mula ‘atuq’ ruhil ke tandas 2-3 jam sekali.. ada 1-2 hari yang dapat perfect, iaitu diapers ‘reusable’ the whole day..kalau dapat weekend,buat laa..kalau weekdays, buat pada waktu malam..syukur..positif! tapi masih belum boleh biarkan melilau tanpa pakai langsung.. kebanyakan masa di rumah, ibu dan bapak y x commit sbb kadang2 keluar shopping, kadang2 kt rumah terlupa, dan ada kerja yang dibuat sampai xbleh maintain..

Di pihak taska, ibu dan bapa masih fleksible untuk menunggu kakak TAB ‘lega2’ sikit.. kami paham keadaan taska..kekalutan kakak yang beberapa kerat sahaja untuk nak commit toilet training Ruhil, besar jugak impaknya.. sbb bila dah namanya training, kegagalan tu kadang2 menambah seksa/penat kakak kalau asek ter.. dan ter.. kena bersihkan pulak, dengan kawan2 ruhil yang lain pun kena jaga jugak..

Apa yang ada sekarang pun kami bersyukur.. kakak agak ‘stabil’ walaupun bilangan sikit.. muka masih maintain senyum, ruhil masih maintian xnanges bila balik/antar taska..dan ibu percaya ruhil makan lebih teratur di taska berbanding di rumah..

Makan ruhil kt rumah sangat tidak teratur..sebab ruhil asek nak makan, dan suka stick kepada 1 jenis makanan.. klu breakfast cereal+susu..nak yang tuuuu je dr pagi smpai malam.. bila ibu masak bubur pun xlayan..sudahnya bubur tuang dalam sinki..jadinya hujung minggu ibu sangat berat nk buat y special untuk ruhil.. hanya jamah2 yang ibu n bapa makan je..tapi kt taska, jadual makan, dan menu pelbagai..ditambah faktor ‘makan berjamaah’ harap2 lebih berselera! Satu petunjuk yang senang..bila hujng minggu, najis ruhil maca org xcukup zat..tp bila weekdays.. najis macam org ‘mentakedarah’..siap ada lobak2 yang tak boleh dimasak balik tu.. hehe

Semalam selepas majlis ruhil, sempat hantar sedikit lebihan juadah kt taska 4.. kul 9mlm, tgk Kak Nor duduk kt luar taska buat kerja tulis2.. katanya baru balik training.. ibu dan bapak geleng kepala mengenangkan betapa penat jaga budak2 yang ramai, maintain training, siap buat kerja lagi pada waktu malam.. seolah2 kerja mereka terhenti bila tdur je.. memang ramai yang lari/pergi, tetapi yang tinggal tu, memang betul2 hard core! Itulah bukti siapa yang betul2 nak berkerja mencurah bakti kt budak2 tu.. dan dibelakang semua tu..ada Mak Nah la! Huhuu..

Vocab ruhil boleh tahan sekarang.. apa yang kami xpernah sebut, tp dia asek ulang..maknanya itu ‘vocab taska’ laa.. alhamdulillah, smuanya sedap telinga mendengar.. itu laa perlunya penjaga kanak2 yang baik ati n baik mulut kan.. sbb anak kami tu 'kakak tua'


‘Ya ALLAH!’..

‘Aa..aajim! Ruhil!’ ( ini maknanya..ada laa bahana dia buat kt taska smpi TAB mngucap pnjang gini)

‘penat la!..penat laa!’ – amende laa kerja y ko buat smpai penat nakk!

‘sit down cecolet..’ lagu apa, ibu pun xtau.. Hannah je paham, klu g umah Hannah!

‘mintak syikitt’

‘sakitt pelut..angiiin’ – ni sindrom bila nmpak minyak angin.. dan-dan kluar ayat ni!

‘badak..singa..zirafah’ - binatang y sblm tu sy perasan dia x kenal,skang dh kenal!

‘idumm sangat panjaaaang..kelek-kelek..!’ - ini tau..lagu Gajah!

‘ati tu yuuu’ – ini pun tau..lagu besday..kt umah xde sapa besday..kt taska la kut!

Dah boleh ikut sebutan utk menyanyi.. dan dah creative nk tukar nama..

‘ibuuu..engkau laa ratu atikuu..’

‘bapakkk..kau laa..atikuuu..’

‘chipmunkk.. kau laa atikuu..’ - dah ngarut dah..anak patung pun masuk!

‘ati tu yuuu..’

‘ati tu yuuu..bapakkk’

Satu menda yang saya xpaham sampai sekarang..bila makan n ada tinggal tulang, ruhil panggil ‘bebek’..hahaha..apa tu ek??

Ok..panjang umur.. panjang umur taska (InsyaALLAH..saya doakan) ada 2 tahun lg ruhil di situ.. tempat adik harap dah dikosongkan.. bersalin hujung Feb 2012.. masuk taska hujung April 2012 laa kut..insyaALLAH..

Semoga Mak Nah sekeluarga terus sihat, maju jaya, cemerlang dunia akhirat.. taska bleh run dgn baik..cepat2 dapat taska yang laagi besar..kakak2 y bes2 akan lebih ramai.. TAB yang ada pun semoga terus berusaha meningkatkan prestasi..

2 tahun ni, BESAR sungguh jasa taska membesarkan anak kami.. bayaran bulanan bukanlah ukuran, sbb budi, jasa, kasih sayang, perhatian dan masa yang dicurahkan, TUHAN saja laa yang membalasnya..AMIIIN

Wednesday, July 29, 2009

Jiwa Kekawan

Dah lama nak kongsi cerita ni. Tapi tak berkesempatan.

Cerita 1
Masa cuti sekolah bulan 5 dan 6 hari tu, kami sekeluarga balik kampung. Bila lalu kat jalan raya tu, anak-anak pun ternampaklah kereta warna macam kereta umi Azam. Ain pun cakap eh..eh.. kereta Azam. Lepas tu jalan lagi, nampak lah pulak kereta yang warnanya macam kereta mak Mus'ab. Shafi pun cakap: tu kereta Mus'ab. Entah ya entah tidak. rasanya warna je sama. Tapi kereta orang lain. Tapi tak kisahlah. Ia menunjukkan ingatan anak-anak al-Humairaa kepada kawan-kawannya sangat kuat.

Cerita 2
Bila bercuti di rumah setiap hujung minggu, anak-anak akan main macam-macam aktiviti. Dalam setiap aktiviti yang dilakukan tu, nama kawan tak pernah lekang dari bibir. Kalau main cikgu-cikgu, mesti nama anak muridnya sama dengan nama kawan-kawannya di al-humairaa. Kalau ada yang terkencing kat lantai masa di taska, maka isu itu juga akan berlaku dalam aktiviti di rumah. Siap pot pet pot pet lagi mulut ain marahkan anak muridnya yang kononnya terkencing tu. Lepas tu mula lah korbankan diaper dia sendiri untuk dipakaikan kat anak muridnya. Selalunya teddy bear akan jadi anak murid dan guna nama kawan-kawannya. Kalau teddy bear tu bulat sikit, dia letak nama Sumayyah. Teddy bear yang kurus dia bagi nama Aina.
Sorry ya Sumayyah dan Aina.


Puan R

Tuesday, May 26, 2009

Mahal Tapi Mestilah BerQualiti


tahniah..untuk pengusaha taska alhumairaa semoga lebih maju jayadalam program yang disediakan dan semoga memberi perkhimatan yang lebih berkualiti..insyaallah

tahniah juga untuk kakak2 tab kerana bejaya kentalkan semangat n sabar mengajar n mendidik anak2 taska alhumairaa..

aslkm..sy tertarik kali ini untuk mengucapkan selamat hari guru pada mereka yang rasa dirinya seorang guru...

ok sebenarnya sy ada cerita best..kat sekolah sy ni sy bg kengkawan tengok blog taska alhumairaa..mereka amat teruja dengna program yang disediakan.. bangga jugaklah..

adalah 1 cerita..belakau di dengkel kalu tak silap nama nye ..syy rahsia...ramai yg komplen ank2 tak mau pergi sekolah..bila tanya anak..kata tak mau g sekolah.

ada anak member ni pulak sampai masuk spital pasal anaknya tak boleh kencing sampai ada kuman..bila ditanya kenapa jd gtu rupanya..kakak garang gle..bile mengajar umur 3-5 tahun bile tak dapat bc iqra' ckg cubit sampai lebam kat tepi peha..banyak pulak tu..anak mereka ada hari2 tertentu yg tak mau ke sekolah...

sy cakap lah alhamdulilah anak sy selalu cakap nak sekolah nak sekolah..ada tarikan lah kot..pastu member ni ckap lah agaknya murah yurannya tu yg x ada kualiti.sebulan rm60

dia tanya saya sambil tengok blog yuran berapa saya cakap rm310 depa terkejut!! depa ckap tak apa lah cukup segalanya ada kualiti.. sy cakap..duk bangi memang mahal....hehe..tp tu lah nak cakap ..alhamdulilah kakak2 tab alhumaira bagus2 pasal maknah selaku pantau.n perbaiki

Daripada Ross

Terharu

Saya pun nak ucapkan tahniah kepada guru2 di taska alhumaira.bila maknah mesej minggu

lepas kata anak2 dah boleh baca suku kata a dan i.rasa terharu sgt.yela kita as
parents brp jam sgtla jumpa anak2 kan.

Puan Mardhiah

Wednesday, March 4, 2009

Testimoni Anak Baru

Masa hantar anak sulung I kat mak nah dulu dekat dua minggu jugak dia nangis. Tapi I tak kisah sangat sebab dia tak biasa dengan taska. Dari kecik dia dijaga sepenuhnya oleh bapaknya. Masa tu bapaknya cuti tanpa gaji.

Anak nombor dua, I hantar kat taska lain. Hari-hari dia nangis selama SATU TAHUN. Siap berguling guling lagi depan pintu taska.

Lepas tu I decide untuk hantar dia kat taska mak nah di fasa 4. Nangis tetap nangis. Tapi minggu pertama je. Lepas tu ok.

Anak nombor tiga, masa hantar kat mak nah, dia mogok makan dan mogok bercakap. Sampai mak nah tanya I, biasanya bawak makanan dari rumah ke pergi taska. Tapi seminggu dua je. Lepas tu dah over lah pulak.

Sampai kan hari taska tutup pun dia nak pergi jugak. Dan dia siap cakap:
"Apasal mak nah tutup taska hari ni (ahad)?. Orang nak pergi taska lah."
Mogok bercakap pun dah hilang. Bahkan dah jadi terlebih becok lah pulak.

Ada kawan-kawan cakap, nak elak anak nangis masa hantar kat taska, suruh je bapak dia hantar. Sebab, anak biasanya jarang nangis bila bapak hantar. Tapi I tak pasti betul ke tak. Sebab, kadang-kadang anak I nangis jugak masa bapak dia orang hantar.
Anyway, nangis tu pada I adalah satu fasa yang memang dilakukan oleh anak bila kita hantar dia kat taska. Especially taska baru bagi mereka. Masa tu rasanya mereka nak uji kita, tahan tak dengan tangisan mereka. Kalau kita biarkan, lama-lama mereka akan faham bahawa nangis pun tak guna sebab mak tetap tinggalkan dia kat taska. Dan akhirnya dia tak nangis lagi. Kalau kita tewas dengan tangisan mereka, pasti mereka akan nangis lagi.

Tapi bab yang anak nombor dua I nangis sampai satu tahun tu, I pun tak tahu nak cakap apa. So, don't worry. Bila anak dah mula enjoy dengan aktiviti di taska, I'm sure he'll be happy and tak sabar nak gi taska.

Ummi Shafi, Ain Tasnim & Shamil

Thursday, November 20, 2008

Testimoni Daripada Ex-Parent alHumairaa Sepang

Taska AlHumairaa pernah membuka cawangannya di Sepang suatu ketika dulu.

Disertakan satu testimoni daripada bekas parent alHumairaa seperti mana yang diemailkan kepada kami:-

"Salam.....
Terima kasih sbb sempat lagi meluangkan masa menjawap soalan cepumas saya.. icha kirim salam... alhamdulillah keputusan periksa akhir dia agak memberangsangkan cuma matematik aje dia dapat B - 77. yang lain semua A. Sekolah petang dia dapat no 5 sama jugak seperti tahun lepas... al-quran dah juz 7.
Hasil dari didikan m.nah dulu...
saya ucapkan terima kasih sgt2...Kerja rumah pun alhamdulillah sema dia boleh buat..
dari bab menyapu hingga laa skrg dah kena gosok baju sekolah sdn mcm myra..

ok m.nah tima kasih byk2... ada masa jemput laa kerumah dah lama kita tak jumpe...icha pun sibuk bertanya...

wasalam."

Raja Julilah

Friday, November 7, 2008

Testimoni Kedua - Berkongsi Pandangan dan Pendapat

Assalamu'alaikum wbt

Sebagai ibu bapa, saya amat menghargai segala usaha pihak taska mendidik anak-anak di taska. Ketiga-tiga anak saya telah dan sedang melalui fasa pembesaran awal bersama Taska Al-Humaira'. Dan saya sering mencadangkan pada rakan-rakan saya tentang kelebihan menghantar anak-anak ke Taska Al-Humaira' berdasarkan kepada hasil yang saya lihat pada anak pertama saya.

Walau bagaimanapun adalah menjadi harapan saya supaya pihak taska dapat mengekalkan atau meningkatkan kualiti yang sedia ada berkadar terus dengan kenaikan harga yang telah ditetapkan oleh pihak taska. Sekitar Bandar Baru Bangi masih banyak taska yang mana yurannya masih kurang dari RM300 per bulan bagi tahun hadapan, ada juga yang kurang RM200.00. Tapi saya tetap memilih Al-Humaira' untuk anak saya.

Dengan itu saya mengharapkan agar pihak taska tidak mensia-siakan kepercayaan ibubapa terhadap pengurusan dan pentadbiran taska. Pendidikan perlu dilakukan dengan penuh dan kasih sayang dan mempunyai pemikiran yang amat positif terhadap perkembangan pembesaran anak-anak bukan sahaja di peringkat pengurusan malah di peringkat kakak-kakak yang menjaga anak-anak.

Kakak-kakak juga perlu diambil hati agar mereka rasa seronok dan gembira ketika menjaga anak-anak ini. Peranan ini perlu diambil oleh para ibubapa amnya dan pihak pengurusan taskan khasnya. Kadang-kadang penghargaan perlu diberikan pada kakak-kakak ini di atas kepenatan mereka menjaga anak-anak seharian.
Sekian dulu.
Wassalam

Testimoni Satu - HARAPAN SEBAGAI IBUBAPA

Saya rasa teruja pulak nak kongsi pengalaman dengan ibubapa anak-anak di taska al-humairaa'. Anak saya adalah orang ketujuh yang masuk ke taska mak nah. Masa tu tahun 1998 kalau tak silap. Mak Nah masih bujang lagi. Belum pakai nama al-Humairaa' lagi. Nama masa tu Taman Mumtaz di Seksyen 2 (jalan 2/4D).

Masa tu saya tinggal di seksyen 3, tak de kereta. So jalan kaki hantar anak ke taska. Hantar kat mak nah tu pun sebab anak saya dah fobia dengan taska sebelumnya yang dekat dengan rumah yang saya sewa. Sampai satu tahap, anak saya nampak pagar taska yang hijau tu je, dia dah meraung. Tapi saya tak faham.Saya biarkan sampai tiga minggu.

Akhirnya saya rasa ada sesuatu yang tak kena, jadi saya pindahkan dan hantar kat mak nah. Saja cuba. Kebetulan kakak ipar mak nah satu ofis dengan saya. Lepas tu mak nah pindahkan taska ke fasa 4 (bukan yang sekarang). Saya pun ikut pindahkan anak ke sana walaupun masa tu masih tak de kereta. Pergi naik teksi atau bas. Masa tu bas sum yang merah tu. Balik kadang-kadang tumpang kawan. Sekarang anak yang saya hantar tu dah umur 12 tahun.


Masa saya dapat anak nombor dua (lima tahun lepas), taska al-Humairaa' dah wujud tapi kat seksyen 7. Saya pula masa tu tinggal kat seksyen 15. Terasa pulak jauhnya nak hantar anak ke seksyen 7. Walhal dah ada kereta. Jadi saya hantar taska yang dekat dengan rumah. Selepas beberapa tahun di taska tu, anak saya mula memberontak bila ke taska. Berlakulah adegan kejar mengejar anak dalam kereta. Sebab anak tak nak turun. Kadang-kadang hantar jalan kaki sebab dekat dengan rumah. Tapi anak ni cerdik. Dia dah hafal jalan ke taska. Bila sampai kat simpang nak ke taska, dia kata tak nak ikut jalan tu, sebab dia tak nak pergi taska.

Dua tahun lepas saya pindah pulak ke seksyen 3. Pindahkan sekali anak ke taska lain yang juga dekat dengan rumah baru. Yang harunya, setahun saya hantar kat taska baru, setahun tu lah dia nangis setiap kali hantar. Siap berguling guling kat depan pintu taska. Sampai saya kata kat suami, saya nanti boleh sakit jiwa. Masa yang sama saya tengah buat PhD. Saya memang tak boleh nak buat kerja, sebab emosi saya bercelaru.


Akhirnya saya ternampak banner taska al-Humairaa' cawangan seksyen 4. Saya pergi jumpa mak nah kat situ dan akhirnya pindah anak ke al-Humairaa'. Walaupun mak nah kata kat saya, pengusaha taska semuanya sama je, sebab mereka kursus sama sama, tapi saya rasa tak semua pengusaha taska laksanakan apa yang mereka dapat daripada kursus. Pelik bin ajaib, bila anak saya hanya menangis pada peringkat awal sahaja, tak sampai dua minggu pun. Lepas tu OK, sampai hari ni.

Malah kalau lama cuti dia pulak yang sibuk tanya bila nak pergi taska mak nah? Dan saya masih lagi jumpa dengan parents yang masih setia hantar anak kat taska mak nah. Bayangkan, daripada tahun 1998 saya jumpa dia hantar anak, sekarang pun dia masih hantar anaknya kat taska yang sama.

Saya ingat saya sorang yang setia. Sekarang ni tiga anak saya kat taska al-humairaa'. Pada saya, tak semua parents berkira soal bayaran. Yang penting kualiti.


Kongsi Pengalaman Dulu dan Kini

Saya rasa teruja pulak nak kongsi pengalaman dengan ibubapa anak-anak di taska Al-Humairaa'. Anak saya adalah orang ketujuh yang masuk ke taska Mak Nah.

Masa tu tahun 1998 kalau tak silap. Mak Nah masih bujang lagi. Belum pakai nama Al-Humairaa' lagi. Nama masa tu Taman Mumtaz di Seksyen 2 (jalan 2/4D). Masa tu saya tinggal di seksyen 3, tak de kereta. So jalan kaki hantar anak ke taska. Hantar kat mak nah tu pun sebab anak saya dah fobia dengan taska sebelumnya yang dekat dengan rumah yang saya sewa. Sampai satu tahap, anak saya nampak pagar taska yang hijau tu je, dia dah meraung. Tapi saya tak faham. Saya biarkan sampai tiga minggu. Akhirnya saya rasa ada sesuatu yang tak kena, jadi saya pindahkan dan hantar kat Mak nah.

Saja cuba. Kebetulan kakak ipar Mak Nah satu ofis dengan saya. Lepas tu Mak Nah pindahkan taska ke fasa 4 (bukan yang sekarang). Saya pun ikut pindahkan anak ke sana walaupun masa tu masih tak de kereta. Pergi naik teksi atau bas. Masa tu bas sum yang merah tu. Balik kadang-kadang tumpang kawan.

Sekarang anak yang saya hantar tu dah umur 12 tahun. Masa saya dapat anak nombor dua (lima tahun lepas), taska al-Humairaa' dah wujud tapi kat seksyen 7. Saya pula masa tu tinggal kat seksyen 15. Terasa pulak jauhnya nak hantar anak ke seksyen 7. Walhal dah ada kereta. Jadi saya hantar taska yang dekat dengan rumah.
Selepas beberapa tahun di taska tu, anak saya mula memberontak bila ke taska. Berlakulah adegan kejar mengejar anak dalam kereta. Sebab anak tak nak turun. Kadang-kadang hantar jalan kaki sebab dekat dengan rumah. Tapi anak ni cerdik. Dia dah hafal jalan ke taska. Bila sampai kat simpang nak ke taska, dia kata tak nak ikut jalan tu, sebab dia tak nak pergi taska.

Dua tahun lepas saya pindah pulak ke seksyen 3. Pindahkan sekali anak ke taska lain yang juga dekat dengan rumah baru. Yang harunya, setahun saya hantar kat taska baru, setahun tu lah dia nangis setiap kali hantar. Siap berguling guling kat depan pintu taska. Sampai saya kata kat suami, saya nanti boleh sakit jiwa. Masa yang sama saya tengah buat PhD. Saya memang tak boleh nak buat kerja, sebab emosi saya bercelaru.

Akhirnya saya ternampak banner taska al-Humairaa' cawangan seksyen 4. Saya pergi jumpa Mak Nah kat situ dan akhirnya pindah anak ke al-Humairaa'. Walaupun Mak Nah kata kat saya, pengusaha taska semuanya sama je, sebab mereka kursus sama sama, tapi saya rasa tak semua pengusaha taska laksanakan apa yang mereka dapat daripada kursus. Pelik bin ajaib, bila anak saya hanya menangis pada peringkat awal sahaja, tak sampai dua minggu pun. Lepas tu OK, sampai hari ni. Malah kalau lama cuti dia pulak yang sibuk tanya bila nak pergi taska Mak Nah?

Dan saya masih lagi jumpa dengan parents yang masih setia hantar anak kat taska Mak Nah. Bayangkan, daripada tahun 1998 saya jumpa dia hantar anak, sekarang pun dia masih hantar anaknya kat taska yang sama. Saya ingat saya sorang yang setia. Sekarang ni tiga anak saya kat taska al-Humairaa'.

Pada saya, tak semua parents berkira soal bayaran. Yang penting kualiti.
----- Original Message -----
From: wan
Sent: Wednesday, November 05, 2008 6:03 PM
Subject: Re: [GeniusKidsCentre] HARAPAN SEBAGAI IBUBAPA



Terima kasih di atas saranan dan cadangan serta kepercayaan kepada taska alhumairaa.

From: Shazamawati Zam Hashari <shazazh@gmail.com>
To: GeniusKidsCentre@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, November 5, 2008 10:16:52 AM
Subject: [GeniusKidsCentre] HARAPAN SEBAGAI IBUBAPA


Assalamu'alaikum wbt

Sebagai ibu bapa, saya amat menghargai segala usaha pihak taska mendidik anak-anak di taska. Ketiga-tiga anak saya telah dan sedang melalui fasa pembesaran awal bersama Taska Al-Humaira'. Dan saya sering mencadangkan pada rakan-rakan saya tentang kelebihan menghantar anak-anak ke Taska Al-Humaira' berdasarkan kepada hasil yang saya lihat pada anak pertama saya.

Walau bagaimanapun adalah menjadi harapan saya supaya pihak taska dapat mengekalkan atau meningkatkan kualiti yang sedia ada berkadar terus dengan kenaikan harga yang telah ditetapkan oleh pihak taska. Sekitar Bandar Baru Bangi masih banyak taska yang mana yurannya masih kurang dari RM300 per bulan bagi tahun hadapan, ada juga yang kurang RM200.00. Tapi saya tetap memilih Al-Humaira' untuk anak saya.

Dengan itu saya mengharapkan agar pihak taska tidak mensia-siakan kepercayaan ibubapa terhadap pengurusan dan pentadbiran taska. Pendidikan perlu dilakukan dengan penuh dan kasih sayang dan mempunyai pemikiran yang amat positif terhadap perkembangan pembesaran anak-anak bukan sahaja di peringkat pengurusan malah di peringkat kakak-kakak yang menjaga anak-anak.

Kakak-kakak juga perlu diambil hati agar mereka rasa seronok dan gembira ketika menjaga anak-anak ini. Peranan ini perlu diambil oleh para ibubapa amnya dan pihak pengurusan taskan khasnya. Kadang-kadang penghargaan perlu diberikan pada kakak-kakak ini di atas kepenatan mereka menjaga anak-anak seharian.

Sekian dulu.
Wassalam


Shazamawati Zam hashari